dilluns, 6 de setembre del 2021

2. TEXTOS PER A COMENTAR

 Per fer el comentari caldrà explicar les següents qüestions:


1. Gènere (diferents formes per als textos orals i escrits, segons la funció que acompleixen), àmbit d’ús (depenen del context social), tipus de text (segons la forma i el contingut), registre (formal, estàndar i informal). 
Veus que apareixen dins i fora del text, funcions lingüístiques (relaconades amb els elements de la comunicació).

2. Paratext: títol temàtic o remàtic, autor, font d'informació, fotos, altres referències que acompanyen el text
  
3. Tema, tesi o missatge que predomina.  Resum. Estructura.

4. Recursos i figures retòriques destacades.

5. Valoració argumentada i comparació amb altres textos de ficció (novel·la, pel·lícula, poema, cançó, obra de teatre, sèrie,..) o referents reals.

PROCEDIMENT:

- Feu una lectura comprensiva i indiqueu les paraules que no enteneu per buscar el significat.

- Numereu les línies de 5 en 5 per tal de referir-nos-hi amb més facilitat.

- Observeu les característiques externes del text: títols, tipus de lletra, subratllats, divisió en paràgrafs o estrofes o guions, cometes, …

- Subratlleu els mots i les frases clau per retrobar-los després en el comentari.

- Subratlleu els elements formals que us semblen més expressius.

- Establiu, en una primera lectura, les parts fonamentals del text.

- També ens hem de documentar: qui el va escriure, quan, si té relació amb moviments literaris o amb textos d'altres o del mateix autor, si es basa en textos anteriors...


- En aquest enllaç trobareu una llista de figures retòriques


TEXTOS PER A COMENTAR EN LA 2a AVALUACIÓ

A partir d'aquesta avaluació ja passeu a un nivell superior de comentari en el qual heu de demostrar que ja controleu certs aspectes que hem estudiat prèviament. Per tant, haureu de fer la vostra autoavaluació i l'afegiu al final del comentari per comprovar si heu acomplit els criteris indicats amb aquesta llista de verificació. Marqueu SÍ o NO al costat de cada criteri i poseu-vos la nota que creieu que us mereixeu:

  1. - He comentat aspectes del paratext (tipus de títol, dades de l'autor, etc).
  2. - He indicat el gènere, àmbits d´ús tipus de text, registre, veus i funcions lingüístiques.
  3. - He comentat el tema i les idees principals que predominen. He fet el resum i he explicat l'estructura.
  4. - He localitzat les figures retòriques destacades i he comentat l'efecte que produeixen en la interpretació del text.
  5. - He fet una valoració on he destacat el més rellevant de la forma i el contingut. L'he comparat a altres textos de ficció o referents reals.
  6. - He revisat el comentari: la coherència de les idees, la introducció de connectors per a relacionar les idees, la correcció lingüística (signes de puntuació i paràgrafs breus, accents, apòstrofs, contraccions, dièresi, guionets, cursiva,...).
  7. - He citat la font d'informació amb la indicació de l'autor, el títol de l'obra i l'enllaç de la web consultada.
  8. - L'extensió del comentari és aproximadament d'una pàgina.

COMENTARI 1

Trieu un poema de Fuster del seu llibre Escrit per al silenci per comentar-lo i després fer un videopoema. Podeu trobar els poemes enllaçats ací

Per fer el comentari, seguiu les indicacions de l'entrada del blog: Guió per a fer un comentari poètic. Ací teniu informació sobre l'autor que podeu utilitzar per al vostre comentari.

1) Per comentar l'estructura, llegiu en el següent poema i contesteu les preguntes:

CRIATURA DOLCÍSSIMA

Criatura dolcíssima –que fores
la sola riba forta, un deix d’idea,
la mà que entre les meues perdurava!

Criatura dolcíssima o miracle
total o prosperada llum –que fores
grat de llavis pertot i branca exempta!

Criatura dolcíssima i fondària
i visitació de mots atònits
i pietat complida i cim –que fores...

        JOAN FUSTER. Escrit per al silenci.

a) Qui és l’emissor? I el destinatari?

b) Amb quina figura retòrica comença cada tercet? Quina mena d’expansions
completen aquest començament en el segon i en el tercer tercet?

c) Quin tipus d’oració va emmarcada entre el guionet i l’exclamació del primer i
del segon tercet? Quina posició ocupa en cada tercet?

d) Per què en l’ultim tercet canvia el signe d’exclamació per punts suspensius?

e) Quina relació pot tenir l’estructura gramatical amb el sentit del poema?

2. Proveu de fer un poema nou canviant alguns sintagmes o alguns versos de lloc sense variar-ne l’estructura gramatical:

Per exemple:

Criatura dolcíssima –que fores
la sola riba forta, un deix d’idea,
grat de llavis pertot i branca exempta! 


RECURSOS FÒNICS 

- Compteu les síl·labes dels versos del segon tercet i expliqueu si hi ha algun cas d’elisió o de sinalefa. Recordeu que només heu de comptar fins a l’última síl·laba tònica de cada vers. 

Ritme accentual

Explicarem ara un altre component bàsic del nivell fònic. Es tracta del ritme accentual. En els versos del segon tercet hi ha assenyalades amb negreta les síl·labes tòniques:

Criatura dolcíssima o miracle 3 6 10

total o prosperada llum –que fores 2 6 8 10

grat de llavis pertot i branca exempta 1 3 6 7 10

Podeu comprovar que en els tres versos hi ha una coincidència: la síl·laba sisena i la desena són sempre tòniques. 

- Assenyaleu les síl·labes tòniques del tercer tercet i remarqueu-ne les coincidències. Indiqueu així el ritme de tot el poema.


👉 Per fer el videopoema primer heu de recitar el poema i després gravar-lo amb imatges i música originals. Seguiu les següents instruccions:

COM RECITAR UN POEMA

Recitar un poema no és difícil. A continuació tens alguns consells:

• Has de comprendre i transmetre el sentit del poema. No només es tracta de bellesa estètica i sonora sinó que cal transmetre les emocions que irradia cada estrofa. 

• L’has de llegir moltes vegades, t’has de fixar en el ritme del poema.

• L’has de dir amb veu clara i a poc a poc. Val la pena recitar d’una manera més pausada per facilitar la comprensió a l’oient i fixar-se en l’accentuació de les paraules per buscar el ritme al mateix temps que s’intenta pronunciar tots els fonemes que ens resulten més difícils,

• T’has de parar a les comes, als punts, als finals de vers i també quan t’agrada una paraula que dius; els silencis reforcen les paraules, el sentit del poema.

• Al final de cada frase, has d’aguantar el to, i no baixar la darrera síl·laba (sinó més bé pujar); és a dir, no vages morint al final de vers, els finals han de ser alts, amb força i mai decadents.

• Tingues en compte que quan recitem poesia parlem de nosaltres mateixos. Només si perds la por a fer-ho i t’hi dones, recitaràs amb força (alegria, tristor, ironia...).

• Quan recites un poema has de donar vida al text, abocant-hi els teus pensaments i idees, les teues emocions i sentiments, les teues passions. T’has de deixar dur per les imatges que et desvetlla el poema, has de parlar com un amic que parla a un altre (ara alegre, ara trist, sempre viu). Per a practicar pots fer els següents exercicis:

- Digues un dels poemes amb distintes entonacions: sorpresa, alegria ràbia, tristesa, exultació, dolor, amor... i veuràs com en canvia el sentit.

- Digues el poema sense mirar ningú, i després torna’l a dir mirant els amics que t’escolten. 

- Digues el poema assegut i dret. Digues-lo sense gesticular i després gesticulant.

COM FER UN VÍDEOPOEMA 

1r) Abans de la gravació heu de tenir clar quin sentiment o sensació heu de transmetre segons el tema del poema seleccionat: intimitat, tristesa, humor,...

2n) Contribució estètica amb l’elaboració d’un vídeo. No es tracta de mostrar exactament cada paraula que hi apareix en el poema sinó del significat en conjunt. Decidiu també quin tipus de plans apareixeran en el vostre vídeo per donar-li més efectivitat. Per exemple, un 1r pla o pla de detall on apareguen els ulls, la cara, la boca, els peus,... transmet confidencialitat i intimitat, sensacions més intenses. Hi ha més distància i és més narratiu un pla general (es veu un grup de gent i el lloc on són) o americà (fins els genolls).

Almenys ha d’haver un mínim de dos plans diferents i heu d’aparéixer i recitar tots els creadors del vídeo. Les imatges han de ser originals i no fotos, dibuixos o vídeos de la xarxa. Creeu les vostres pròpies imatges.

3r) Dividiu els versos del poema en funció dels plànols que heu seleccionat per a la gravació. Per aconseguir-ho, completeu l’storyboard o planificació del vostre vídeo:

Versos del poema

Plànols

Sentiment

V. 1-2: “m’he estimat molt la vida, no com a plenitud, cosa total,”

Detall: cara

Intimitat

V. 3: "sinó, posem per cas, com m’agrada la taula,"

General: un menjador amb una taula parada

Quotidianeïtat


4t) Utilitzeu un editor per al vídeo que no tinga marques d'aigua i graveu el so amb un volum clar. 


També podeu dibuixar la vostra poesia, com en aquests exemples: Poesia dibuixada








__________________________________________________________________________

ACTIVITATS INICIALS CURS 2021/2022

Act. 1

Començarem comentant aquest vídeo d'una entrevista amb el Premi Nacional de Disseny 2020, Pepe Gimeno, sobre el Mapa del disseny valencià

Informatius À Punt Notícies · 3 juny 2021 Imatge: Sergio Roig

Després de veure el vídeo comenteu les qüestions indicades.


Ara, comenteu la següent notícia apareguda en la web de València, capital del disseny 
WDC2022

1. A quin gènere pertany, àmbit d'ús i quin registre té? I quin tipus de text és?

2. Comenteu els paratextos.
3. Quin és el tema que ens vol transmetre? Enuncieu-lo en una frase. Quina és la tesi o missatge que ens transmet? Feu un resum  en 10 línies com a màxim.
4. Recursos i figures retòriques destacades.
5. Valoració argumentada i comparació amb altres textos

Act. 2
Llig el següent text i, a continuació, respon les qüestions plantejades.
Propòsit de tardor: siguem amables
MARIA MERCÈ ROCA 
2 setembre 2021. EL PUNT

Vaig sen­tir la can­tant Marina Ros­sell que par­lava a la ràdio de l’ama­bi­li­tat. Deia que era una de les qua­li­tats de les per­so­nes que esti­mava més i que si tot­hom fos ama­ble el món seria una mica millor. Hi estic total­ment d’acord. No recordo qui eren els dos homes que l’acom­pa­nya­ven a l’estudi, però sé que vaig pen­sar que no esta­ven a l’altura, perquè amb el seu to de veu feien enten­dre que tro­ba­ven la seva afir­mació petita i que l’ama­bi­li­tat els sem­blava, ras i curt, una cosa menor.

I, en canvi, no ho és gens, de menor. L’escriptor Sebastià Serrano diu que allò que més valorem en els altres és l’amabilitat, i que la valorem molt especialment en la nostra parella. Més que l’amor i la fidelitat, volem que la persona amb qui compartim la vida sigui amable. Perquè ja et poden dir que t’estimen, que si et tracten a patacades! Ramon Llull va més enllà i diu que l’amabilitat és l’essència de l’amor, i un dels aforismes del pensador Joseph Joubert assegura que hauríem de morir essent amables –si és possible, hi afegeix–. Quan li pregunten al filòsof André Comte-Sponville a qui hem d’estimar, respon: evidentment, d’entrada, hem d’estimar la gent que és amable, que és agradable i que ens fa sentir bé.

Esforç, humilitat i prudència: aquests són els tres valors que el teòleg Francesc Torralba diu que hem d’ensenyar als nostres fills. Amb el seu permís, m’agradaria afegir-hi l’amabilitat. Vaig anar a una classe de segon de primària i a la porta hi tenien penjada la frase: “Som la classe de les balenes i el nostre lema és somriure molt i ser sempre amables.” Quins magnífics professors! Ensenyar una criatura a ser amable és ensenyar-la a ser considerada i pensar en els altres, a tractar-los amb bondat, a respectar-los i a no jutjar-los; tot això compensaria la gran quantitat de mainada egocèntrica i maleducada que hi ha (però la culpa no és seva, pobrets, sinó dels seus pares, que els superprotegeixen i els fan creure que són el centre del món). (...)

Per si a algú li sembla que tot això és petit, o massa sentimental, li anirà bé saber que l’amabilitat a la feina augmenta l’èxit de l’empresa. O sigui: l’amabilitat, que és de franc, és més rendible econòmicament que les discussions, les confrontacions i les bronques contínues entre els caps, els companys, els clients. Hi deu tenir a veure que l’amabilitat crea un ambient d’harmonia i fa que els equips de treball col·laborin més. (Si hi penso, de totes les feines que he fet –comerç, ensenyament, política, voluntariat, escriptura...–, on costa més ser amable és en política: precisament, en la política, que hauria de tenir l’objectiu de millorar la vida de les persones, és on menys es col·labora amb els que no són “els teus”, ni que sigui per aconseguir el bé comú.)

I per si no tingués prou beneficis, David Hamilton, doctor en química, diu que ser amable redueix la depressió, l’ansietat i rejoveneix. Allò oposat a l’estrès, assegura en els seus llibres, no és la calma, com ens hem pensat fins ara, sinó l’amabilitat. Una mena de panacea... Com és, doncs, que no ens apuntem tots en massa a ser amables?

Uns beneficis, doncs, incalculables. Això és el que ens ensenya Wonder, la novel·la de R.J. Palacio, que hauria de ser de lectura obligada: sigues amable, diu, perquè l’altre també té les seves tristeses. I hi afegeix: si has de triar entre tenir raó i ser amable, tria ser amable. Val la pena intentar-ho, no trobeu?
 
ACTIVITATS

  • Identifica la tipologia textual a la qual pertany.
  • Indica el gènere (notícia, entrevista, article d’opinió…etc.) del text.
  • Has identificat la varietat dialectal en què està escrit el text?
  • Fes un resum d’una extensió aproximada de 8 línies. Recorda fer ús de connectors per cohesionar i relacionar adequadament el text.
  • Expressa el tema del fragment en una o dues oracions.


COMENTEU EL SEGÜENTS TEXTOS

TEXT 1


























TEXT 2

Comenteu un dels poemes de Marc Granell que podeu triar clicant en el títol del seu últim llibre: Cel de fang

L’obra, escrita entre 2017 i 2020, explora temes com la mort, els conflictes socials, la passió per la literatura, el compromís polític, l’existencialisme o la solidaritat. Granell ha estat distingit amb el Premi de les Lletres de la Generalitat Valenciana

Indiqueu en el comentari: 
  1. Gènere, tipus de text, registre, veus, funcions lingüístiques.
  2. Paratext: títol temàtic o remàtic, autor, font d'informació, altres referències que acompanyen el text. 
  3. Tema, tesi o missatge que predomina.  Resum. Estructura.
  4. Recursos i figures retòriques destacades.
  5. Valoració argumentada i comparació amb altres textos de ficció (novel·la, pel·lícula, poema, cançó, obra de teatre, sèrie,..) o referents reals.

Ací teniu una mostra d'aquests poemes:

"La felicitat,
només un anhel, una ànsia,
un desig,
a vegades tan menut,
tan poca cosa,
que no arriba ni a nàixer,
i si naix
mor al segon".


TEXT 3

QUÈ SAPS SOBRE TOTS SANTS? Coneixes alguns monstres valencians? Comprova-ho en aquest enllaç

Ara podeu saber més coses descobrint enigmes en el joc per a espantar la por dels monstres valencians. Busqueu-los per l'Institut i contesteu les preguntes que trobareu en els codis QR de cada monstre. Incorporeu les repostes al vostre comentari sobre la llegenda del drac del Patriarca, que podeu trobar en els següents enllaços amb la informació completa:

El Drac del Patriarca, rondalla de Blasco Ibáñez

Coneixes la llegenda del Caiman del Patriarca de València?

Recordeu indicar en el comentari:

  1. Gènere, tipus de text, registre, veus, funcions lingüístiques.
  2. Paratext: títol temàtic o remàtic, autor, font d'informació, altres referències que acompanyen el text. 
  3. Tema, tesi o missatge que predomina.  Resum. Estructura.
  4. Recursos i figures retòriques destacades.
  5. Valoració argumentada i comparació amb altres textos de ficció (novel·la, pel·lícula, poema, cançó, obra de teatre, sèrie,..) o referents reals.
Pugeu-lo a la tasca que teniu en Aules fins el 30 d'octubre.



TEXT 4

Un aforisme és una oració breu i sovint enginyosa que enuncia una norma científica, filosòfica o moral sense argumentar-la. Una frase que fa pensar... vosaltres n'utilitzeu molts quan poseu peus de foto d'Instagram o similars.

Joan Fuster (Sueca, 1922-1992) els definia com a petits assajos i confessava una fascinació constant per l'escriptura aforística, una part de la seua obra que sempre va considerar un espai de llibertat i de plaer.

👉 Busqueu informació sobre l'obra de Joan Fuster i destaqueu el que considereu més rellevant sobre els gèneres i temes que va conrear. No oblideu citar la font d'informació.

👉  Trieu un d'aquests aforismes de Joan Fuster i el comenteu seguint els 5 apartats indicats per al comentari. Cadascú en triarà un de diferent. Després creeu un aforisme sobre el mateix tema, l'il·lustreu i el presenteu a classe en un full blanc DINA 4 on apareguen els 2 aforismes, el de Fuster i el vostre. A més, el pengeu a Twitter i a Instagram amb l'etiqueta #aforismeserpis. El que reba més comentaris positius pujarà nota.


Ací trobareu altres aforismes que us poden servir d'inspiració. I també en Joan Fuster. L'home que feia piulades abans que existís Twitter

Alguns exemples:

La vida, ai!, és tan fragmentària!
*
Res no uneix tant com una bestiesa compartida.
*
Viure és antihigènic.
*
El fanàtic és un convençut: un individu que està convençut del tot, que té moltes conviccions. No crec que el fanatisme sigui una perspectiva gaire amable. Al capdavall, per circular per la vida no calen massa conviccions.
*
Un bon llibre sempre és una provocació. 


En Bestiari, Joan Fuster s'aproxima a la vella tradició dels bestiaris capgirant, com no podia ser d'una altra manera, el sentit didàctic i moralitzador dels models clàssics. El resultat n'és una paròdia humorística, on Fuster hi esmerça els seus considerables recursos d'enginy i ironia per a reflexionar, en fórmules lapidàries, sobre alguns dels seus temes de sempre. També es nota la seua afició al surrealisme i a l'absurd:

«L'ovella al llop, quan es troba a punt de ser devorada:
- ¿I si parlàvem una mica del sentit de la vida?».

«En plena pubertat aquella llangosta era bondadosa».

«Hi ha cucs que són premeditàdament cucs».














------------------------

TEXT 5

Llegiu el primer capítol de la següent novel·la clicant en l'enllaç del títol i feu una recerca sobre l'autora i la seua obra. Comenteu els elements de la narració: tema, narrador, personatges, espai, temps. Feu una valoració i connecteu l'obra amb altres que conegueu del mateix tema, ambient, gènere.

JÚLIA, Isabel-Clara Simó

Júlia és el títol de la primera novel·la de l'escriptora alcoiana Isabel-Clara Simó. L'argument, inspirat en personatges i fets reals de la història alcoiana, està ambientat en l'anomenada Revolució del Petroli, insurrecció popular esdevinguda a Alcoi el 1873, la història retrata l'evolució de la seua protagonista, Júlia, d'obrera en la indústria tèxtil a integrant de la burgesia industrial.

La Revolució del Petroli o Desfeta del Petroli fou un aixecament revolucionari anarcosindicalista. Es diu Revolució del Petroli perquè les masses, enfurides, duien com a estendards grans torxes untades amb petroli -o probablement algun altre carburant derivat del petroli-, i durant uns dies, segons les fonts, tota la ciutat feia olor de petroli.

Si voleu completar el vostre comentari, podeu anar a veure l'obra de teatre que està repersentant-se al teatre Principal, com podeu veure clicant ací, des del 19 al 28 de novembre. Si aneu amb el Carnet Jove o amb el DNI obtindru un descompte important.

Si voleu fer la ruta literària de la novel·la, teniu un exemple ací




------------------------

TEXTOS 6 

Llegiu i comenteu els següents fragments dels textos de Joan Fuster i els contes de Manel Baixauli:

«Hi ha una pregunta que tots ens hem fet en alguna ocasió, moguts per un motiu o per altre: què son — què som — els valencians? Ens l’hem feta els valencians, i se la fan, també els altres catalans. L’abast i el sentit del “què” inicial són obvis: miren d’aclarir, exactament, la nostra entitat de poble. I valia la pena d’assajar-ne la resposta.»
 (Fuster, Nosaltres, els valencians,1962:5). 



«Cadascú té el seu “ideal” de professió. Jo, com a escriptor, havia volgut ser un gran novel·lista, un dramaturg genial, un poeta líric de primera categoria, un filòsof d'acadèmia, si més no. Però hi he renunciat. Amb llàgrimes de sang, plorades damunt de quartilles inútils, hi he renunciat. He de conformar-me a escriure tebeos. El que acostumo a escriure, perquè no en sé més, són una mena de tebeos per a intel·lectuals.» 
 (Fuster, Dietari, 1969, vol. 2).

L'ART DE LLEGIR
I vostè, ¿què demana a les seves «lectures»? Probablement, la pregunta té moltes contestacions possibles, i fins i tot contradictòries. Deixem-ho estar. Ara: algunes persones tenim, entre més preferències, la de llegir autors o obres que ja sabem que s'oposen a la nostra manera de pensar, per exemple. No hi busquem corroboracions sinó l'estímul d'un «enemic» que ens obliga a reflexionar sobre allò que consideràvem obvi. «Temeu l'home d'un sol llibre», deia —segons diuen— sant Agustí. A mi també em fa por la gent d'un sol llibre, o d'un sol diari, aquells que no llegeixen més que el que els reconforta en els propis prejudicis. Són els fanàtics. Els qui em coneixen saben la meva afecció per l'Unamuno, i és un detall. Diuen que li tinc «mania». No, no! Una pàgina d'Azorín —o de l'Ors— em deixa indiferent, o m'interessa per unes altres raons. Amb l'Unamuno, en canvi, tinc sempre una «discussió» pendent: política o filosòfica o com sigui. I també amb don Joan Maragall. I ara que em surt Maragall: ¿per què han deixat tan de banda, els nostres intel·lectuals, el Maragall «pensador»? No tot, en ell, comença i acaba amb el «Cant espiritual» o amb «la paraula viva»! Però torno a la meva: d'una «lectura», el millor profit que en podeu traure és el revulsiu que us empasseu. Potser us farà vomitar, potser no. Si vomiteu, si vomitem, poc o molt, les «idees fixes» que hem acumulat per educació o per inèrcia de classe, això que haurem guanyat. Per al cos i per a l'ànima. La majoria dels clients dels psiquiatres són individus que no han sabut triat uns llibres emètics, quan calia.

Joan Fuster (Digestions temporals, dins Obra completa, vol. 3, Assaig II. Edicions 62, 2011)


En el següent enllaç trobareu els contes Autòpsia i Diari del llibre Espiral  de Baixauli, des de la pàg.11 a la 13.


Comenteu els següents aspectes i prepareu preguntes per a l'autor: 
  1. Gènere, tipus de text, registre, veus, funcions lingüístiques.
  2. Paratext: títol temàtic o remàtic, autor, font d'informació, altres referències que acompanyen el text. 
  3. Tema, tesi o missatge que predomina.  Resum. Estructura.
  4. Recursos i figures retòriques destacades.
  5. Valoració argumentada i comparació amb altres textos de ficció (novel·la, pel·lícula, poema, cançó, obra de teatre, sèrie,..) o referents reals.

Activitat optativa: escriure un assaig o un conte a l'estil de Fuster i/o Baixauli sobre el mateix tema dels que heu llegit.

Podeu començar a llegir l'últim llibre de Baixauli: Ignot, clicant en el títol.

També teniu una entrevista amb l'escritor en la revista Gargots

Imaginativa, enginyosa i enlluernadora, Ignot és una novel·la que gira al voltant de la necessitat de crear, de les expectatives i de la frustració. Manuel Baixauli, un dels autors més singulars de les nostres lletres, ens ofereix una veu literària única i una demostració de capacitat narrativa de primer ordre.










------------------------

ALTRES TEXTOS 


EL CURRÍCULUM NO DEIA RES D’AIXÒ

Res del que està succeint aquestes setmanes està en el currículum. Res del que estem vivint apareix en els llibres que hem estudiat. Sí que apareixerà en els que s’estudiaran, i potser llavors explicaran no sols què és i què està provocant aquest virus, en els aspectes  socials i econòmics,  sinó també com reaccionem davant la nova situació que ha provocat i quines eines considerem essencials, i no em referisc només a internet.

La finalitat de l’educació és donar eines, no sols transferir coneixement. Des de les administracions haurien d’haver-ho deixat molt clar. Aquesta és una oportunitat per a convidar al compromís amb la família, a repartir-se com a bon equip les tasques de la casa. És l’ocasió perquè xics i xiques aprenguen a gestionar la seua frustració, el seu estrés, la seua ira, la seua alegria o les seues pors (i ací sí que hauríem d’emfatitzar la necessitat que aqueixes eines arriben a tots). Aquest és el moment per a guiar-los sobre com administrar l’ús de la tecnologia i el no ús de la tecnologia. Per tal que proven de submergir-se entre les pàgines d’algun llibre. Perquè investiguen. Per a estimular la seua creativitat, la seua curiositat. Per a obrir la porta a conversar. Per a veure exemples de solidaritat (que n’hi ha molts), de respecte, de compromís social. Per a aprendre a cuidar-nos més. Per a entendre la importància de l’exercici físic. Per a descobrir per què estar al sol una estona (com l’enyorem) ens dona vitamina D i per a què serveix. Per a saber com reaccionar si torna a succeir una cosa així. Per a ser més comprensius, més empàtics i més atents amb els nostres actes. Aquesta situació extraordinària (fora de l’ordinari) ens està brindant la possibilitat de conéixer-nos més, i en educació és alguna cosa que no hem de deixar passar per alt.

Si la societat defensa l’educació inclusiva, aquest és un bon escenari per a acceptar aqueix compromís. I ja no em referisc només a xiquets i xiquetes amb diferents capacitats, sinó també a la infància en famílies en risc social i amb pocs recursos. En aquest país hi ha prop d’un 30% de pobresa infantil. Entenc que Internet no estarà entre les seues prioritats. El 44% de les famílies tenen només un ordinador i el 14% cap, segons les dades de l’OCDE. Si els manem tasques dins de les nostres possibilitats, cal pensar també “dins de les seues possibilitats”. En molts casos, la seua família no sabrà o no podrà ajudar-los. En molts altres, res del que estiguem fent telemàticament els arribarà, perquè no tenen accés a internet. Si hi ha alguna cosa que necessiten xics i xiques ara és sentir que seguim amb ells, que no estan sols (més enllà de la seua família) i que tenim ganes de tornar a veure’ls. Sé que sembla que el temps del correu postal ja va passar, però una carta, una trucada poden fer més que dues hores de tasca al dia. La pregunta no és si perdran ritme escolar, sinó com poden eixir millors d’això. I això, des de les administracions educatives, haurien de deixar-ho clar. Perquè un docent no és millor per manar més tasques, ni ha de justificar el seu treball manant exercicis cada dia i saturant a les famílies. Un mestre, una mestra és fonamental sempre en aquesta societat, però més ara, fent costat a les famílies a passar un tràngol com aquest, dient a xiquets i xiquetes que, quan això passe, tornarem a veure’ns i riurem d’això. Docents, famílies i infància sempre caminaran junts.

Són setmanes de grans aprenentatges per a tots, i el que aprenguem no ho oblidarem mai. És important que tinguem flexibilitat ara, però més important encara és que la tinguem després, quan tot haja passat i les diferències entre els uns i els altres siguen majors, perquè és probable que això passe. Llavors serà una bona prova per a nosaltres més que per als xiquets, i serà  quan veurem totes les dificultats, tots els reptes i tota la bellesa  que hi ha en l’art d’educar.

César Bona, mestre i autor dels llibres La nova educació i L’ emoció d’aprendre. Publicat a Facebook, 29 de març del 2020.

TEXT 

Seleccioneu un poema  de Vicent Andrés Estellés d'alguna d'aquestes webs per a comentar-lo:
Busqueu informació sobre l'autor i destaqueu les figures retòriques que predominen en cada poema, a més del gènere, tipologia textual, tema, resum, estructura, missatge, veus, funcions lingüístiques. Finalment, feu una valoració i compareu-lo amb altres textos o referents semblants. Citeu les fonts consultades.

Ací teniu algunes claus interpretatives que us poden ajudar en el comentari dels poemes del Llibre de meravelles


TEXT 

La facultat del llenguatge 
    
Jesús Tuson (València, 1939)
Ens trobem, tots, al mateix sac: som sapiens, i és la facultat del llenguatge que ens defineix de manera específica i excel·lent. Mirem com ho diuen dos paleoantropòlegs experts i famosos, Richard Leakey i Roger Lewin (Origins Reconsidered: In Search of What Makes Us Human): “Quan pensem en els nostres orígens, al final ens centrem automàticament en el llenguatge. Els cànons objectius de la nostra unicitat com a espècie, el bipedisme i la gran capacitat cerebral, poden arribar a ser mesurats de manera relativament fàcil. Però, en molts sentits, allò que fa que ens sentim realment humans és el llenguatge. El nostre món és un món de paraules. Els nostres pensaments, la nostra imaginació, la nostra comunicació, la nostra cultura riquíssima, tot és teixit gràcies a la màquina del llenguatge. Amb el llenguatge podem evocar imatges en la nostra ment, canalitzar els sentiments com la tristesa, l'alegria, l'amor, l'odi. A través del llenguatge podem expressar la individualitat o demanar lleialtat col·lectiva. El llenguatge és el nostre mèdium, ni més ni menys”.
I és en aquest mèdium, en aquest brou de cultiu, que han crescut les sis mil llengües que encara tenim al món: són les diferències específiques, o les branques múltiples d'un mateix arbre ben frondós; un arbre que no seria res sense les ramificacions que el fan viu i possible. I no és pas que cada llengua sigui una espècie independent i solitària; és que totes les llengües són la concreció, ben acabada, d'una mateixa espècie, el llenguatge, constituïda per sis mil exemplars; com tots els humans som membres d'una única espècie, la mateixa que es realitza plenament en cadascun de nosaltres, més de sis mil milions de sapiens. I si demanem respecte per a cada ésser humà, sembla d'estricta justícia que també exigim la pervivència digna i forta de cadascuna de les llengües que són el nostre brou de cultiu. Perquè sense llengües no som res. I si se'n perd una, som una mica menys.
 (Extret de Patrimoni natural, Barcelona: Empúries, 2004: pàg. 70-71)


TEXT 

Trieu un d'aquests dos poemes per a comentar de Louise Glück, recentment guardonada amb el premi Nobel. 

L'única obra traduïda al català de la premi Nobel és Nit fidel i virtuosa, a Edicions del Buc, i l'ha fet Núria Busquet en una editorial valenciana. Ací trobareu el poema que dona títol al recull.

Clicant ací podreu trobar les lectures en què ha participat l'alumnat i el professorat de l'IES Serpis per celebrar l'Erasmus Day en xarxes socials: #ErasmusDays2020 #IESSerpis.
Ací en teniu una mostra:

 



UTOPIA

Quan el tren s’aturi, va dir la dona, has d’entrar-hi.

¿Però com sabré, va preguntar la nena, si és el tren

correcte? Serà el tren correcte, va dir la dona, perquè

és el moment correcte. Un tren va acostar-se

a l’estació; núvols de fum grisós sortien de la xemeneia.

Quina por que tinc, pensa la nena, mentre

aferra les tulipes grogues que donarà a l’àvia. Li

han fet una trena ben tibant perquè li aguanti tot

el viatge. Aleshores, sense dir una paraula, puja al

tren, des d’on arriba un so estrany, en una llengua

diferent de la que parla, una cosa més semblant a

un lament o un crit.

Nit fidel i virtuosa, Trad. Núria Busquet Molist, Ed. del Buc, 2017

UN JARDÍ D’ESTIU (FRAGMENT)

1.

Fa algunes setmanes vaig descobrir una fotografia de la

meva mare

asseguda al sol, amb la cara encesa com per un

assoliment o un triomf.

El sol brillava. Els gossos

dormien als seus peus on el temps també

dormia,

calmat i immòbil com en totes les fotografies.

Vaig treure la pols de la cara de la mare.

De fet, la pols ho cobria tot; em va semblar la

persistent

boirina de nostàlgia que protegeix tots els vestigis

de la infantesa.

Al fons, una zona de jocs infantils, arbres

i matolls.

El sol va descendir al cel, les ombres es van allargar

i es van enfosquir.

Com més pols treia, més grans es feien les

ombres.

Va arribar l’estiu. Els infants

es van ajupir al costat dels rosers, mentre les seves ombres

es mesclaven amb les ombres de les roses.

Se’m va acudir un mot, que feia referència

a aquest desplaçar-se i canviar, aquestes correccions

que ara es feien òbvies…;

va aparèixer, i es va esvanir amb la mateixa rapidesa.

¿Era ceguesa o foscor, perill, confusió?

L’estiu va arribar, després la tardor. Les fulles

canviaven,

els infants eren taques brillants en una massa de

color bronze i siena.

Nit fidel i virtuosa, Trad. Núria Busquet Molist, Ed. del Buc, 2017





TEXT 

LA BRUSA MERVELLA, Mercè Rodoreda.

Podeu llegir el conte complet en l'enllaç que teniu al títol i acabar el comentari guiant-vos amb les preguntes que teniu al final del text.
Cançoneta incerta, Josep CARNER,

Compareu els dos poemes després de comentar-los.


TEXT 

Resumeix el següent text en 7 o 8 líniesdesprés de llegir-lo atentament, i indica el tema Explica el que sàpies sobre l’autor i algunes dades sobre el context en què va estar escrita l’obra: gènere, influències i connexions literàries amb altres obres.
Explica es recursos més destacats del fragment (veus, registres utilitzats, caracterització dels personatges, figures retòriques).
Valora el fragment i compara'l amb altres textos de ficció (novel·la, pel·lícula, poema, cançó, obra de teatre, sèrie,..) o referents reals.

Capítol CXXVII. Com la Princesa conjurà a Tirant que li digués qui era la senyora qui ell tant amava.
-Digau-me, Tirant -dix la Princesa-: sí Déu vos lleixe obtenir lo que desitjau, dieu-me qui és la senyora qui tant de mai vos fa passar, que si en cosa neguna vos hi poré ajudar ho faré de molt bona voluntat, car molt me tarda de saber-ho.
Tirant posà la mà en la mànega e tragué l'espill e dix:
-Senyora, la imatge que hi veureu me pot donar mort o vida. Mane-li vostra altesa que em prenga a mercè.
La Princesa pres prestament l'espill e ab cuitats passos se n'entrà dins la cambra pensant que hi trobaria alguna dona pintada, e no hi véu res sinó la sua cara. Llavors ella hagué plena notícia que per ella se faïa la festa, e fon molt admirada que sens parlar pogués hom requerir una dama d'amors.
E estant ella ab aquest plaer del que havia vist fer a Tirant, vengueren la Viuda Reposada e Estefania e trobaren la Princesa molt alegre ab l'espill en la mà, i elles li digueren:
-Senyora, d'on haveu hagut tan galant espill?
E la Princesa los recità la requesta d'amors que Tirant li havia feta e dix que jamés no havia oït dir a negú:
-Ne en quants llibres he llests d'històries no he trobada tan graciosa requesta. ¡Quanta és la glòria del saber que tenen los estrangers! Jo em pensava que lo saber, la virtut, l'honor e gentilea, que tota fos en la nostra gent grega; ara conec que n'ha molt més en les altres nacions.
Respòs la Viuda Reposada:

 -Ai senyora! E com vos veig caminar per lo pedregal!, que l'un peu va tan que l'altre no el pot aconseguir. Veig les vostres mans de pietat plenes, e los ulls atorguen ço que los altres volen (...).


----------------------------
TEXT 

POEMA de Maria-Mercè Marçal (1952-1998). Poeta, traductora i narradora. Es dona a conèixer l'any 1977 amb el recull de poemes Cau de llunes (Premi Carles Riba 1976). Des d'aleshores publica diversos poemaris, l'últim del quals, Desglaç, recull l'obra escrita entre el 1984 i el 1988. L'escriptora publica també la novel·la La passió segons Renée Vivien (Premi Carlemany 1994), que obté diverses distincions de la crítica. Com a traductora, aporta al català obra de Colette, Yourcenar i Leonor Fini. L'any 1973 és cofundadora de l'editorial Llibres del Mall. A més de prendre part activament en la vida literària catalana, participa en la política i en moviments cívics com el feminista, que no abandona mai. Alguns cantautors catalans han posat música i veu als seus poemes, com per exemple Marina Rossell, Ramon Muntaner, Teresa Rebull, Celdoni Fonoll i Maria del Mar Bonet.




Vuit de març
Amb totes dues mans
alçades a la lluna,
obrim una finestra
en aquest cel tancat.

Hereves de les dones
que cremaren ahir
farem una foguera
amb l’estrall i la por.
Hi acudiran les bruixes
de totes les edats.
Deixaran les escombres
per pastura del foc,
cossis i draps de cuina
el sabó i el blauet,
els pots i les cassoles
el fregall i els bolquers.

Deixarem les escombres
per pastura del foc,
els pots i les cassoles,
el blauet i el sabó
I la cendra que resti
no la canviarem
ni per l’or ni pel ferro
per ceptres ni punyals.
Sorgida de la flama
sols tindrem ja la vida
per arma i per escut
a totes dues mans.

El fum dibuixarà
l’inici de la història
com una heura de joia
entorn del nostre cos
i plourà i farà sol
i dansarem a l’aire
de les noves cançons
que la terra rebrà.
Vindicarem la nit
i la paraula DONA.
Llavors creixerà l’arbre
de l’alliberament.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada