dissabte, 16 de gener de 2021

B3. Congrés en línia: Promoció del català

La III Conferència en Línia per a la Promoció del Catalàorganitzada des de la Universitat de Cambridge tindrà lloc al centre virtual de conferències de la Xarxa Vives d’universitats del 25 de gener al 28 de febrer de 2021.

Seguiu el congrés en les xarxes Twitter i Instagram: @encatalavives

 

El grup de 1r BAC participem en el Congrés veient els webinaris i interactuant en el fòrum, preparant una gravació de poemes d'Ausiàs Marc adaptats al valencià actual i amb una investigació sobre la situació sociolingüística del valencià en el nostre entorn.




El format seguirà les pautes d’edicions anteriors, i es dividirà en tres seccions: llengua, cultura i l’apartat lúdic: Catalan’s Got Talent!

La intenció bàsica de la webconferència és:
  • Fomentar l’ús del català entre l’alumnat dels països de parla catalana.
  • Enfortir en aquesta comunitat el prestigi i la rellevància de la llengua i cultura autòctona.
  • Recalcar l’ús d’aquest idioma dins un context internacional.
En l’àmbit europeu i mundial, la diglòssia és un fenomen habitual. Al Regne Unit, per exemple, seria completament normal que, en algunes regions del País de Gal·les, un resident immigrat d’Anglaterra es trobara amb el fet real que conèixer la llengua gal·lesa és una bona manera de facilitar-li la integració i la convivència.
 
El Congrés també estrena el seu compte a Instagram (encatalavives) on s'aniran penjant notícies i fotos.
 
Es convida els participants que envien imatges i contribucions.


LLENGUA

Per tal de fomentar la consciència de l’avantatge d’aquesta comunicació lingüística i celebrar, alhora, l’intercanvi humà que això implica —i que queda reconegut en la presència de la filologia al currículum acadèmic—, el webcongrés ofereix els següents webinaris:

  • Quatre dedicats a les llengües en contacte en una sèrie de països del món: Bèlgica; el Canadà; França; Süissa.
  • Dos dedicats a l’emigració: Els valencians a Hartford, Connecticut, EUA; Els catalans a Buenos Aires.
  • Tres sobre immigrants lingüístics als països de parla catalana: Donatella Siviero (Itàlia); Hans-Ingo Raddatz (Alemanya); Jon Landa (Espanya). Tres al·lòfons expliquen la seua fascinació per la llengua i culturacatalana. 
 
A partir de dilluns 8, els fòrums estaran oberts perquè els alumnes contacten amb els webinaristes si volen comentar amb ells algun tema relacionat amb els seus treballs i projectes.

Ací trobareu un exemple de valencians emigrants a Nova York:
Entre el 1906 i el 1920, prop de 15.000 valencians, sobretot de la Marina Alta i la Safor, però també de les comarques veïnes i d’altres municipis més allunyats, van decidir emigrar al Canadà i als Estats Units. Fugien de la misèria i dels abusos. I per buscar el pa i el futur que ací no tenien no els va importar travessar l’Atlàntic i arribar a uns països de llengua estranya i cultura diferent. Molts van aconseguir el seu objectiu i quan van tornar, ho feien amb els diners suficients per comprar una casa i les terres que necessitaven per a sentir-se més lliures. Molts altres, però, es van topar el 1921, acabats d’arribar, contra una crisi econòmica que els va deixar sense faena, els va fer patir fam i els va obligar a tornar a casa sense un duro en la butxaca.

ACTIVITAT: Visioneu els següents vídeos i indiqueu els motius i les conseqüències de la marxa de valencians a Nova York.
En grup: Trieu un altre webinar que us agradaria escoltar per presentar a classe el que cosidereu de més interés i per a participar en el fòrum de la web del Congrés amb l'autor preparant-li unes preguntes.



CULTURA

La creació artística també té lloc en aquesta iniciativa amb una sèrie de huit webinaris sobre textos d’interès cultural. A la pàgina web es penjaran dossiers amb propostes de treball. Els textos comentats són:

  • ProsaLa plaça del DiamantLa pell fredaDiccionari per a ociosos.
  • Poesia: Ausiàs March; Vicent Andrés Estellés; Maria-Mercè Marçal.
  • TeatreEl mètode Grönholm.
  • CinemaL’illa de l’holandès.
ACTIVITATS:

1. Visioneu el tràiler de les pel·lícules i destaqueu els gènere i subgèneres que es poden barrejar. Esbrineu de quin autor és la novel·la i l'obra de teatre que adapten i veieu la pel·lícula sencera o llegiu les obres per presentar-les si voleu pujar nota.





2. En grup: Elaboreu una versió d'un poema d'Ausiàs March en valencià actual. Podeu adaptar els que trobareu en l'enllaç del nom de l'autor o també en la revista Lletra i podeu emprar algunes eines útils a internet, com diccionaris (Dcvb) o un fons lexicogràfic que es pot consultar des del Diec. Presenteu-lo a classe amb una lectura en veu alta i comenteu el tema, el contingut, els principals recursos mètrics i les figures retòriques. Pengeu en Aules l'adaptació. En Aules podeu consultar el poema que li correspon adaptar a cada grup.

 
 
 
El tema fonamental que trobem en els poemes d'Ausiàs Marc és la incapacitat de poder comunicar-se amb els altres i la confiança que va tenir, malgrat tot, en la llengua, que és l'única esperança de l'home.

  • CATALAN’S GOT TALENT

  • L’apartat lúdic cerca fomentar la participació d’una forma més creativa. “Catalan’s Got Talent” oferirà un fòrum per a la contribució dinàmica amb:
    👉 recitals de poemes, cançons, etc.

  • 👉 actuacions, improvisacions dramàtiques sobre temes i textos relacionats
  • 👉 concurs de ‘rap’ i similar

  • Ací teniu un exemple d'un rap amb un poema d'Estellés. Us atraviu també a fer un vídeo amb un poema de Carmelina?


  • ACTIVITAT: En quin apartat dels anteriors us agradaria participar? Podeu preparar en grup una de les tres opcions.

També podeu participar en la secció Català al vostre centre on els estudiants expliquen com s'usa el valencià en el seu Institut o a la seua ciutat. Veieu ací una mostra:




Tota contribució (estudi, projecte, Català al meu centre, Catalan's Got Talent) serà mereixedora d'un pin de la secció de catala de la facultat de Cambridge (amb els seus lleopards que parlen catala!)

    Certificació

    Tota participació comptarà amb un certificat de la Universitat de Cambridge en 3 categories segons la participació que es faça:
    - Certificat d’assistència;
    - Certificat d’assistència i contribució acadèmica;
    - Certificat d’assistència, contribució acadèmica i/o “Catalan’s Got Talent”.


    Participació

    La inscripció s’efectuarà en la pàgina web del congrés que serà accessible per a ordinador, tauleta i mòbil en aquest enllaç. A l’inici i a la conclusió del congrés s’omplirà un formulari per avaluar la iniciativa.

      Cap comentari:

      Publica un comentari