dissabte, 7 de setembre del 2019

1. PROGRAMACIÓ: continguts, metologia, avaluació, activitats

CONTINGUTS

1a avaluació

Llengua:
      Fonètica: vocals obertes i tancades, punt i mode d’articulació de les consonants.
      Ortografia: accentuació, dièresi, diftongs, interferències valencià-castellà.
      Morfologia verbal: verbs irregulars.

Literatura:
      Literatura trobadoresca.
      Naixement de la prosa literària: Ramon Llull.
      Les cròniques medievals.

2a avaluació

Llengua:
      L’oració composta.
      Pronoms febles.
Sociolingüística:
      La variació lingüística. Prejudicis lingüístics.
     Dialectes i registres.
Literatura:
      La novel·la de cavalleries i cavalleresca: Tirant lo Blanc.
      La literatura religiosa i moralitzant: Eiximenis, Sant Vicent Ferrer, Isabel de Villena, Anselm Turmeda, Jaume Roig, escola satírica valenciana.

3a avaluació

Llengua:
      Les propietats textuals
Sociolingüística:
      Àmbits d´ús i tipus de text.
Literatura:
      L’humanisme i la poesia del s. XV: A. March.
      La decadència literària: segles XVI, XVII i XVIII.
      La Renaixença i el Modernisme.

METODOLOGIA
El material de consulta fonamental serà la informació i el dossier que es prepararà per a la matèria en el blog 1r Batxillerat Valencià Serpis i el llibre de text: Valencià. Llengua i literatura. Ed. Anaya. A més, s’ampliaran els continguts que ho requerisquen amb bibliografia específica i activitats complementàries que s’inclouran al blog del curs.
Es realitzaran projectes en grups de 3 a 4 estudiants relacionats amb l’estudi dels diferents períodes literaris, els autors i les obres corresponents. Cada setmana es farà un comentari literari que s'incorporarà al portfoli personal.
Caldrà llegir una obra literària per a cada avaluació com a mínim, de la qual es prepararà un treball específic i es farà una tertúlia literària a classe:

En la 1a avaluació:

En la 2a avaluació 
 MARTORELL, JOANOT: Tirant lo blanc. Ed. Laertes o altra versió completa i adaptada  

En la 3a avaluació es treballarà una obra de teatre. Podeu triar entre:
  RUSIÑOL, Santiago: L'heroiOnada Edicions

Per tal de pujar nota es podran llegir obres opcionalment de les quals es presentarà un treball a classe que variarà en funció del llibre triat. Podeu triar entre les següents.

NARRATIVA:
  BAIXAULI, Manuel: Espiral, Ed. Proa. O bé: La cinquena planta, L'home manuscrit, Ningú no ens espera.
   BENESIU, Joan: Gegants de gel. Periscopi.
   CALDERS, Pere: Cròniques de la veritat oculta. Ed. 62
MONZÓ, QUIM. Mil cretins. Ed. Quaders Crema
RODOREDA, MERCÈ, Tots els contes. (Selecció)
  SÁNCHEZ PIÑOL, Albert: Tretze tristos tràngols, o bé La pell freda, ed. La Campana.
  SARRIÀ, Xavi: Històries del paradís. Més informació ací.
 TEIXIDOR, E.: L’ocell de foc. Ed. Cruïlla
   VILAPALANA, Silvestre: Les urpes del diable. Ed. Marfil.

POESIA:
 ESTELLÉS, V. A.: 69 poemes d'amor. Bullent, o bé Antologia poètica. Bromera.
→  Glück, LouiseNit fidel i virtuosa, Edicions del Buc. Traducció de Núria Busquet 
→ Sánchez-Cutillas, Carmelina: Obra poètica. Consell Valencià de Cultura, [1997]

ASSAIG:
FUSTER. J.: Aforismes. Bromera

PROJECTES
Per grups participareu en l’elaboració d’alguns dels següents projectes relacionats amb els continguts de la matèria 
1a avaluació:
 Booktràiler: vídeo sobre les obres llegides
 Fer de booktubers: recomanar els llibres que us han agradat
 Relat il·lustrat amb dibuixos o fotos
  Entrevista amb un escriptor
2a avaluació:
  Escriure per al Sambori 
  Valencianada
  Vídeo-poema àudio-poema: creació i adaptació de poemes en format audiovisual
   Àlbum líric: creació i adaptació de poemes en format de llibre de paper
   Exposició de poemes experimentals i lectura en veu alta: “Et menjaria a versos”
3a avaluació:
 Línies del temps o revista literària: relació d’autors i obres de cada període literari
 Videoling: presentació de qüestions gramaticals en format audiovisual
 Adaptació i dramatització d’una obra de teatre
 Diàleg dramatitzat entre diversos autors.

PORTFOLI DEL CURS
El portfoli o dossier d’aprenentatge és un dossier evolutiu que recull documents que descriuen i il·lustren l'itinerari, l'experiència i les competències de la persona que l'ha generat. Es tracta de portar al dia el treball i s’haurà de presentar al professor en qualsevol moment del curs que el sol·licite per revisar el que s’ha fet fins el moment i al final de cada avaluació. La correcta presentació repercutirà significativament en la nota final. Tindreu dues modalitats de portafolis:
1) Portfoli digital:
Obriu un blog en blogger o alguna altra plataforma virtual (Sites) per a presentar els vostres treballs acabats.
2) Portfoli de paper:
Organització del portfoli:
1. SECCIÓ DE LLENGUA amb les activitats previstes en el blog de classe, llistat de faltes corregides dels diferents treballs i de vocabulari nou que heu aprés.
2. SECCIÓ DE SOCIOLINGÜÍSTICA amb les activitats previstes en el blog de classe,
3. SECCIÓ DE LITERATURA amb els treballs realitzats a classe sobre els autors i les obres treballades.
4. LECTURES amb els treballs sobre cada lectura que trieu.
5. REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ sobre el que heu aprés, el que no heu aconseguit entendre o arribar a fer i les possibles causes. També què us ha interessat més i menys, i el motiu. Valoració del vostre treball en cada avaluació, explicant l’esforç que heu fet, la participació i els resultats en els diferents treballs.

ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES
Sempre que ho considerem d’interès per millorar la formació literària i segons l’oferta cultural que hi haja durant el curs i les condicions sanitàries, realitzarem activitats complementàries com rutes literàries, tallers, teatre, exposicions, conversar amb un escriptor, participar en concursos literaris, etc. Inicialment, proposem les següents:

  • Ruta literària Vicent Andrés Estellés.

  • Tallers literaris.

  • Participació en Certamen Literari i en el Sambori.

  • Valencianada.

  • Obra de teatre, segons programació cultural.


CRITERIS D’AVALUACIÓ
Serà imprescindible per aprovar:
  el seguiment de les classes i la participació activa;
  la correcta presentació del portfoli;
 la realització de les tasques i projectes de gramàtica, sociolingüística i literatura.
El percentatge de la nota de cada avaluació es repartirà entre totes aquestes tasques que donen compte de les competències desenvolupades, dels continguts apresos i de la correcta expressió oral i escrita, a més de l’actitud, l’interés i la participació demostrats:
 70% competència lingüística i literària: tasques i projectes previstos.
 30% continguts procedimentals sobre la realització de les activitats previstes individuals i en grup, presentacions orals i en el blog, activitats individuals en portfoli.
A més, es pujarà la nota fins a un 10 % amb activitats optatives com les següents:
o   Lectures opcionals i participació en concursos literaris i audiovisuals.
o   Participació activa en les activitats complementàries programades. 
o   L’actitud positiva enfront del treball i l’esforç realitzat.
o   El compliment del treball diari.
o   La planificació i revisió dels textos durant el procés de composició.
o   L’ús d’estratègies per a buscar informació.
o   La capacitat crítica davant del propi treball.
o  La col·laboració amb els companys per posar en comú idees, dubtes, per formular hipòtesis, per realitzar crítiques constructives...
o   El respecte als companys.
o  La correcta presentació del treball: complir els terminis d’entrega, l’ordre, la neteja, els marges, la lletra, els títols...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada