CONTINGUTS
METODOLOGIA
1a avaluació
Llengua:
● Fonètica: vocals obertes i tancades, punt i mode d’articulació de les consonants.
● Ortografia: accentuació, dièresi, diftongs, interferències valencià-castellà.
● Morfologia verbal: verbs irregulars.
Literatura:
● Literatura trobadoresca.
● Naixement de la prosa literària: Ramon Llull.
● Les cròniques medievals.
2a avaluació
Llengua:
● L’oració composta.
● Pronoms febles.
Sociolingüística:
● La variació lingüística. Prejudicis lingüístics.
● Dialectes i registres.
Literatura:
● La novel·la de cavalleries i cavalleresca: Tirant lo Blanc.
● La literatura religiosa i moralitzant: Eiximenis, Sant Vicent Ferrer, Isabel de Villena, Anselm Turmeda, Jaume Roig, escola satírica valenciana.
3a avaluació
Llengua:
● Les propietats textuals
Sociolingüística:
● Àmbits d´ús i tipus de text.
Literatura:
● L’humanisme i la poesia del s. XV: A. March.
● La decadència literària: segles XVI, XVII i XVIII.
● La Renaixença i el Modernisme.
El material de consulta fonamental serà
la informació i el dossier que es prepararà per a la matèria en el blog 1r Batxillerat Valencià Serpis i
el llibre de text: Valencià. Llengua i
literatura. Ed. Anaya. A més, s’ampliaran els continguts que ho
requerisquen amb bibliografia específica i activitats complementàries que
s’inclouran al blog del curs.
Es realitzaran projectes en grups de 3 a 4 estudiants relacionats amb l’estudi dels diferents períodes literaris, els autors i les obres corresponents. Cada setmana es farà un comentari literari que s'incorporarà al portfoli personal.
Caldrà llegir una obra literària per a
cada avaluació com a mínim, de la qual es prepararà un treball específic i es
farà una tertúlia literària a classe:
En la 1a avaluació:
→ JAUME I: Crònica de Jaume I. LLibre dels Fets
En la 2a avaluació
→ MARTORELL,
JOANOT: Tirant lo blanc. Ed. Laertes o
altra versió completa i adaptada
En la 3a avaluació es
treballarà una obra de teatre. Podeu triar
entre:
→ RUSIÑOL, Santiago: L'heroi. Onada Edicions
Per tal de pujar nota es podran llegir obres
opcionalment de les quals es presentarà un treball a classe que variarà en
funció del llibre triat. Podeu triar entre les següents.
NARRATIVA:
→ BAIXAULI, Manuel: Espiral, Ed. Proa. O bé: La cinquena planta, L'home
manuscrit, Ningú no ens espera.
→ BENESIU, Joan: Gegants de gel.
Periscopi.
→ CALDERS, Pere: Cròniques de la veritat oculta.
Ed. 62
→ MONZÓ, QUIM. Mil cretins. Ed. Quaders Crema
→ RODOREDA, MERCÈ, Tots els contes. (Selecció)
→ SÁNCHEZ PIÑOL, Albert: Tretze tristos tràngols, o bé La pell freda, ed.
La Campana.
→ SARRIÀ,
Xavi: Històries del paradís. Més informació ací.
→ TEIXIDOR, E.: L’ocell de foc. Ed. Cruïlla
→ VILAPALANA, Silvestre: Les
urpes del diable. Ed. Marfil.
POESIA:
→ ESTELLÉS, V. A.: 69 poemes d'amor. Bullent, o bé Antologia poètica. Bromera.
ASSAIG:
FUSTER. J.: Aforismes. Bromera
Per grups participareu en l’elaboració
d’alguns dels següents projectes relacionats amb els continguts de la
matèria
1a avaluació:
→ Booktràiler: vídeo sobre les obres llegides
→ Fer de booktubers: recomanar els llibres que us han agradat
→ Relat il·lustrat amb dibuixos o fotos
→ Entrevista amb un escriptor
2a avaluació:
→ Escriure per al Sambori
→ Valencianada
→ Vídeo-poema i àudio-poema:
creació i adaptació de poemes en format audiovisual
→ Àlbum líric: creació i adaptació de poemes en format de llibre de
paper
→ Exposició de poemes experimentals i lectura en veu alta: “Et menjaria a versos”
3a avaluació:
→ Línies del
temps o revista literària: relació d’autors i obres de cada període literari
→ Videoling: presentació de qüestions gramaticals en
format audiovisual
→ Adaptació
i dramatització d’una obra de teatre
→ Diàleg
dramatitzat entre diversos autors.
PORTFOLI DEL CURS
El portfoli o dossier d’aprenentatge
és un dossier evolutiu que recull documents que descriuen i il·lustren
l'itinerari, l'experiència i les competències de la persona que l'ha generat.
Es tracta de portar al dia el treball i s’haurà de presentar al professor en
qualsevol moment del curs que el sol·licite per
revisar el que s’ha fet fins el moment i al final de cada avaluació. La
correcta presentació repercutirà significativament en la nota final. Tindreu
dues modalitats de portafolis:
1) Portfoli digital:
Obriu un blog en blogger o alguna altra plataforma virtual (Sites) per
a presentar els vostres treballs acabats.
2) Portfoli de paper:
Organització del
portfoli:
1. SECCIÓ DE LLENGUA amb les activitats
previstes en el blog de classe, llistat de faltes corregides dels
diferents treballs i de vocabulari nou
que heu aprés.
2. SECCIÓ DE SOCIOLINGÜÍSTICA amb les
activitats previstes en el blog de classe,
3. SECCIÓ DE LITERATURA amb els treballs
realitzats a classe sobre els autors i les obres treballades.
4. LECTURES amb els treballs sobre cada
lectura que trieu.
5. REFLEXIÓ I AUTOAVALUACIÓ sobre el que
heu aprés, el que no heu aconseguit entendre o arribar a fer
i les possibles causes. També què us ha interessat més i menys, i el motiu.
Valoració del vostre treball en cada avaluació, explicant l’esforç que heu fet,
la participació i els resultats en els diferents treballs.
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES
Sempre que ho considerem d’interès per
millorar la formació literària i segons l’oferta cultural que hi haja durant el curs i les condicions sanitàries, realitzarem activitats complementàries com rutes
literàries, tallers, teatre, exposicions, conversar amb un escriptor,
participar en concursos literaris, etc. Inicialment, proposem les següents:
- Visita a l’Espai Joan Fuster, realització del Taller Bestiari fusterià i trobada amb l’escriptor M Baixauli o altres autors d'interés.
- Ruta literària Vicent Andrés Estellés.
- La plaça del Llibre: prevista una nova edició del 28 d’octubre a l’1 de novembre 2020.
- Tallers literaris.
- Participació en Certamen Literari i en el Sambori.
- Valencianada.
- Obra de teatre, segons programació cultural.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Serà imprescindible per aprovar:
→ el seguiment de les classes i la participació activa;
→ la
correcta presentació del portfoli;
→ la
realització de les tasques i projectes de gramàtica, sociolingüística i literatura.
El percentatge de la nota de cada
avaluació es repartirà entre totes aquestes tasques que donen compte de les competències desenvolupades, dels
continguts apresos i de la correcta expressió oral i escrita, a més de
l’actitud, l’interés i la participació demostrats:
→ 70%
competència lingüística i literària: tasques i projectes previstos.
→ 30% continguts
procedimentals sobre la realització de les activitats previstes individuals i en
grup, presentacions orals i en el blog, activitats individuals en portfoli.
A més, es pujarà la nota fins a un 10 % amb activitats optatives com les següents:
o
Lectures opcionals i participació en concursos literaris i
audiovisuals.
o
Participació activa en les activitats complementàries programades.
o
L’actitud positiva enfront del treball i l’esforç realitzat.
o
El compliment del treball diari.
o
La planificació i revisió dels textos durant el procés de
composició.
o
L’ús d’estratègies per a buscar informació.
o
La capacitat crítica davant del propi treball.
o La col·laboració amb els companys per posar en comú idees, dubtes,
per formular hipòtesis, per realitzar crítiques constructives...
o
El respecte als companys.
o La correcta presentació del treball: complir els terminis
d’entrega, l’ordre, la neteja, els marges, la lletra, els títols...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada