dimecres, 16 d’octubre del 2019

C1. Comentari de textos de Manel Baixauli i Joan Fuster

COMENTEU els contes que heu llegit de Baixauli. Podeu dibuixar el que us suggereixen els textos o fer una foto per tal de complementar la idea que us ha transmés. 


Indiqueu en el vostre comentari: el gènere segons la referència a la realitat (realista, fantàstic, misteriós o meravellós), el tema o idees que us ha transmés la lectura, elements de la narració, figures retòriques, valoració les preguntes que us ha plantejat.  
Gènere i temes habituals en l'obra de Baixauli: 

  • el gènere fantàstic com a part de la realitat, la desrealització (passar d'una situació normal i quotidiana cap a una situació inquietant, estrambòtica o il·lògica), to fantasmal, presència de la mort i del record dels ésser estimats, barreja entre realitat objectiva i somni o desig
  • concepte d'identitat, existencialisme (què som, què volem ser què hem de ser?). Tenim un destí marcat o som capaços de dirigir-lo?
  • surrealisme pictòric, la història es produeix a partir d'una imatge  simbòlica (l'espiral)
  • incomunicació, indiferència, aïllament, inconsciència del lloc que ocupem en el món, oportunitat perdudes, el valor de l'escriptura per recuperar les coses de l'oblit 
Llegiu la següent entrevista a Baixauli que trobareu en la revista Gargots, realitzada per joves escriptors i autors de la revista i les ressenyes de la trobada amb l'escriptor de l'alumnat de 1r de Batxillerat: 
  • Quines qüestions us han interessat més?
  • Quines altres li proposaríeu a l'autor?

 
 


Trobada amb Manuel Baixauli a l'IES Serpis
UN DESTÍ INESPERAT, PERÒ, BRILLANT
El passat cur, l'escriptor Manel Baixauli va ser entrevistat pels alumnes de 1r de Batxillerat a la biblioteca de l’Institut Serpis. Per preparar aquest acte, els alumnes vam llegir i treballar a les aules llibres com Espiral, L'home manuscrit, La cinquena planta, Ningú no ens espera. A més, vam canviar els papers ja que vam ser nosaltres els encarregats de preparar i dirigir l’entrevista.

Per començar, el professor de Filosofia Josep Martínez, amic de Manuel Baixauli i escriptor també, es va encarregar de fer la introducció amb un resum del pas de Baixauli pel món de l'escriptura. Després, el propi escriptor ens va contar que ell des de molt menut volia ser pintor i com va arribar a començar a escriure. A continuació, vam fer-li preguntes i vam llegir alguns dels seus textos. Els temes que més comentàrem van ser la mort i el destí. A més, la nostra companya Marta Palacios va regalar-li un dibuix que feia referència a un dels seus articles, "Resurrecció".



En conclusió, va ser un acte molt bonic per a viure ja que tots vam formar part d'ell. Ens va permetre resoldre tots els dubtes amb els que ens vam quedar a classe llegint-lo. Destacaria de tot el que va passar que Baixauli va acabar participant en una situació que mai s'hauria plantejat.
Alba Muñoz, 1r BAHB

La meua valoració sobre l'acte va ser positiva ja que Baixauli va respondre les nostres preguntes. Proposaria que es repetira per a altres classes o amb altres autors ja que és una experiència que no sempre es pot viure.

Adrian San Nicolas (1r Batxillerat B)


Els temes tractats en aquesta trobada van ser principalment els nostres dubtes referents als seus relats, la manera en què escriu, i que és el que sent en fer-ho. Per a nosaltres aquesta experiència va ser molt enriquidora, ja que ens ajuda a veure tots els sentits que se li pot donar a una lectura des de diferents punts de vista. El que més em va agradar va ser poder escoltar a l'escriptor llegir una de les seves obres, ja que li posava un èmfasi, un sentiment especial i un to encertat en cada moment de la lectura.
Laura Monteagudo, 1r Batxillerat B
Baixauli va ser molt proper amb tots els alumnes, va rebre amb amabilitat i respecte totes les preguntes que li plantejàvem i va fer propostes molt profundes sobre la mort i diversos temes de la vida. La frase que destacaríem de les que va dir Baixauli és: "cal viure el dia com si fora l'últim".
Álex Hernández & Diego Morell, 1r BAHB

En general va ser una trobada molt entretinguda on vam poder interactuar amb l’escriptor i no només escoltar-lo, com solem fer, a més de llegir les seues obres i resoldre els nostres dubtes. Portar un gran escriptor com Manuel Baixauli va ser una gran idea ja que van haver moments molts divertits, va ser un dia diferent i ens agradaria fer més activitats com aquesta. La frase que ens ha agradat més és: “El millor material es allò que has viscut. Però dins d´aquest material hi ha, també, allò que has pensat o que has somiat. A què s´assembla més un bon relat si no és a un somni o a un malson?”.
Hernán Mata Martínez i Andrea Garcia López, 1r BAHB

El meu moment preferit va ser quan va explicar el sentit de les seues obres. L'activitat va estar molt bé i va servir per a fer-nos pensar i donar-nos una miqueta de cultura.

Marta Palacios, 1r BAHB

  
Llegiu el següents fragments de les novel·les de Baixauli i d'obres de Joan Fuster:
Llegiu en veu alta els fragments que trieu o els contes breus que heu llegit tot tenint en compte les següents indicacions per llegir correctament en veu alta: 

1. PER QUÈ LLEGIR EN VEU ALTA?
  • Elimina la falta d'atenció i augmenta la comprensió.
  • Millora la capacitat d’autoexpressió.
  • Fomenta el desig de llegir.
2. ASPECTES A TREBALLAR
  • Posició del cos.
  • Ús de la veu (projecció).
  • Puntuació.
  • Vocalització.
  • Comprensió lectora.
  • Entonació.
  • Interpretació (no dramatització)
3. PASSOS PER A PREPARAR LA LVA
1.Llegir en silenci
2.Paraules que no entenc
3.De què va el text?
4.Puntuació: . ... : ? ! -/ , ;
5.Vocalització
6.Llegir en Veu Alta (cos i veu)
7.Paraules difícils

4. ESCALFAMENT I PRÀCTICA
4.1. Cos
     Estiraments com quan ens acabem de llevar
     Badalls per afavorir l'obertura del coll
     Espolsar braços i cames
     Petits cops per despertar el cos

4.2. Veu i respiració
  • Posició del cos (zona pectoral i base del coll relaxades, cames mig obertes)
  • Respiració abdominal
  • Expiració completa
  • Ampolla de gas que es buida completament: ksssssss
  • Lluita d’espases: ks, ks, ks, ks, ks
  • El riure pirata: HA HE HI HO HU
  • El riure del Pare Noël: HOU, HOU, HOU, HOU
  • Anar de la nota més greu a la més aguda emetent els sons R/S (sonora)/BUBBLES (llavis).
4.3. Boca
    Passar la llengua per les dents
    Mastegar un xiclet
    Omplir la boca d’aire i passar-lo d’una banda a l’altra.
    Fer petites mossegades a la llengua i llavis
    Estirar la llengua al màxim i amagar-la (repetir l’exercici diverses vegades).
    Fer un gran somriure (repetir).
    Posar la boca com si anéssim a fer un petó (repetir)

4.4. Projecció de la veu
*S’ha d’intentar “fer créixer” la veu per a què, sense cridar, arribe a tots aquells que ens escolten en funció de la distància i l’espai.

ACTIVITATS: 
    Per parelles: un davant de l’altre, primer a prop, un diu una frase a l’altra i ambdós fan un pas enrere. A mesura que es van allunyant, s’ha d’anar projectant la veu.
    Treball amb síl·labes/paraules: llençar-les amb la mà, el pit, el peu...
    Llegir pujant/baixant el volum segons les senyals

4.5. Vocalització
    Repetir síl·labes parant atenció a allò que fem amb la boca BLA, BLE BLI, BLO         BLU...PLA/CLA/GRA/PRA/FLA/TRA, etc...
    Gimnàstica del vel del paladar (moviments articulars ràpids): CA, QUE, QUI, CO, CU
    Llegir un text amb un llapis a la boca, fent l’esforç de que s’entenga.

4.6. Puntuació
    Subratllar amb diferents colors els signes de puntuació que apareixen en un text.. ... : ? ! -/ , ;
    Un llegeix mentre els altres marquen la puntuació amb palmades.

    Treure la puntuació a un text:
     a) Endevinar la puntuació original.
     b) Posar puntuació aleatòria.

"Les màquines es van revoltar perquè no volien fabricar armes sabeu com va començar tot la primera a revoltar-se va ser una màquina que fabricava tubs de totes mides tubs prims com un dit i tubs gruixuts com un canó d'aquells que es fan servir en les conduccions d'aigua quan li van manar de produir canons la màquina va continuar tranquil·lament fent tubs per a les conduccions d'aigua."
Gianni Rodari. La revolta de les màquines, dins Contes llargs com un somriure. Ed. La Galera

4.7. Entonació i interpretació
    Llegir el text amb diferents ritmes (molt lent, molt ràpid).
    Llegir el text posant més èmfasi en els verbs, noms, adjectius...
    Llegir el text amb diverses intencions/emocions (fent safareig, com la retransmissió d’un partit   de futbol, com un robot, cantant, enfadat, trist, alegre...).
    Interpretar el text amb imatges/mímica.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada